ברכה סטריזובר

ברכה סטריזובר לבית רבי נולדה בירושלים בשנת 1932 להוריה שעלו מאפגניסטן כארבע שנים לפני כן. המשפחה התיישבה בירושלים,  ובעיר זו  סיימה ברכה את לימודיה בבית הספר היסודי שפיצר, ואחר כך יצאה לעבודה ולמדה בבית ספר תיכון בשעות הערב.

בנעוריה הצטרפה ברכה לתנועת בית"ר בירושלים, ומפקדיה היו אהרון הר-אבן (ז"ל)  ושרה בן-אדרת (ז"ל). לאחר כשתי שנות חברות בבית"ר הצטרפה לאצ"ל. כחודש ימים לאחר הגיוס צורפה ליחידת בנות ועברה שיעורי נשק וקורס עזרה ראשונה. תחילה הוטל עליה להדביק כרוזים. פעם אחת  כשהדביקה עם חברתה כרוזים בבית וגן,  עברה ניידת משטרה בריטית, והיא וחברתה נכנסו לחדר מדרגות של בית, כדי שלא להיתפס.  אחד מדיירי הבית, שראה אותן, שלח את כלבו לעברן, והן נאלצו לברוח, ונכנסו לאוטובוס שנסע העירה. הבריטים נכנסו  אחריהן לאוטובוס, אך לא עצרו אותן. פעם אחרת הדביקו ברכה וחברתה כרוזים בשעת בוקר מוקדמת ברחוב דוד ילין. אחד התושבים, שעשה את דרכו לבית הכנסת, הרעיף ברכות על המדביקות, ואשתו אף הציעה להן  אוכל...

אחר כך עסקה ברכה בקשרות ובהעברת נשק וחומרים אחרים.

כשהחלו התפרעויות הערבים בעקבות החלטת האו"ם על הקמת מדינה יהודית בחלק מארץ-ישראל, נצטוותה איילה לאייש את בסיס האצ"ל שהוקם בבית פיינגולד ברחוב יפו, מול מגרש הרוסים.

לאחר כיבוש דיר יאסין, נשאה ברכה עם עוד חברה את הזר בהלווייתם של ארבעת חללי אצ"ל בכיבוש הכפר. ברכה זוכרת כי אנשי משמר הכבוד של האצ"ל  התאמנו בקן בית"ר בירושלים במשך כשמונה שעות לטקס קבורת החללים,  שכן הייתה זו הפעם הראשונה שאנשי האצ"ל בירושלים הופיעו בפומבי.  

עם צאת הבריטים מירושלים, הייתה ברכה עם כוח האצ"ל שפרץ לשכונת שייך ג'ראח ולבית הספר לשוטרים.

ברכה זוכרת כי פעם נצטוותה לצאת לעמדת האצ"ל בשכונת פאג"י שליד סנהדריה. קרה מה שקרה ובמקומה נשלחה בת-שבע שם-טוב. זו נשלחה אחר כך לבית הספר לשוטרים בשייך ג'ראח ושם נהרגה...

עם ריכוז   כל בסיסי האצ"ל בירושלים בבסיס המרכזי שהוקם בשכונת קטמון, הועברה ברכה לבסיס זה,  וממנו סייעה   גם במבצע לכיבוש הכפר מלחה.

בין שאר התפקידים הרבים שמילאה ברכה באותם ימים הייתה השמירה על חמישה בריטים, עובדי חברת החשמל הירושלמית, שנתפסו עם משדר בחלק ירושלים שהיה בידי היהודים. היה בדעת האצ"ל להעמידם לדין, אך לבסוף הם נמסרו למשטרת ירושלים והועמדו לדין אזרחי.

שני אירועים מאותם ימים שמורים היטב בזיכרונה של ברכה: פריצת האצ"ל לעיר העתיקה דרך השער החדש ביום 16 ביולי 1948 ומסדר גדוד האצ"ל בירושלים עם המפקד מנחם בגין ביום 3 באוגוסט 1948.

ברכה היא אלמנתו של מרדכי ז"ל,  והיא אם לארבעת ילדיו  וסבתא לתשעת נכדיו.

היא מתגוררת בירושלים.